tysdag 9. mars 2010

Vakre gamle stoffer

I min drømmeverden er Fretex oversvømt av retrotekstiler, men enten er jeg innmari dårlig på å lete, eller så er det noen som alltid er der før meg. For i Trondheim finner jeg ingenting. Sist jeg var i Stockholm derimot, rakk jeg en liten tur innom Myrorna. Og gjett, der var det flust av skatter. Synd at jeg hadde enormt dårlig tid, og begrenset med bagasjeplass. Kanskje en ekstra grunn til å besøke Stockholm igjen. Fantastisk by, med fantastiske mennesker.


Et par av stoffene jeg fant er akk så vakre, men like så tynnslitte. Det grønne er et gammelt sengesett som har vært gjennom sine kokvaskdager. Det brune en gammel gardin som er sterk i fargene, men laget i tynt vevd stoff, mistenker polyester. De har nok pyntet opp noen gamle vinduer for noen tiår siden. Hva gjør man med vakre tynne stoffer som ikke tåler så mye mer stress. Man lager tøytavler. Så kan de gi litt glede litt til. La de ut på eplabutikken min - i håp om at det ikke bare er jeg som synes de er vakre. Men inntil videre kan jeg nyte synet av de her hjemme.

Når jeg først var i gang, å lage tøytavler var litt avhengighetsskapende, så kunne jeg ikke dy meg til å prøve ut hvordan det retro landskapsstoffet passet som tøytavle. Det er jo nesten som et maleri i seg selv. Det fant jeg også i Stockholm, så nok en grunn til å ta seg en ny tur dit.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar